Prechod na navigáciu block menu Prechod na navigáciu Hlavné menu Prechod na navigáciu vodorovná

Samospráva obce

Jozef Jankovič - starosta obce Rumanová

Mgr. Jozef  Jankovič

Prvý krát zvolený vo voľbách do orgánov samosprávy 29.11.2010 s počtom hlasov 300. Do funkcie starostu bol ustanovený 27.12.2010.  V komunálnych voľbách v roku 2014 bol opätovne zvolený do funkcie starostu obce Rumanová.

tel. č. 0905/865178, 037/6588126

mail: starosta@rumanova.sk


 

Obecné zastupiteľstvo

Jaroslav Šedovič

Adresa: Rumanová


 

Jaroslav Laboš

Adresa: Rumanová č. 303


 

Peter Varga

Adresa: Rumanová č. 272


 

Zuzana Vargová

Adresa: Rumanová č. 329


 

Vladimír Sollár

Adresa: Rumanová č. 230


 

Ing. Ivana Dianová

Adresa: Rumanová č. 84


 

Ing. Mgr. Daniel Molnár

Adresa: 951 37 Rumanová 84

Tel: 0908/871153


 

 

 

Komisia finančná, rozpočtová, legislatívy a správy majetku obce

Zloženie komisie

Ing. Mgr. Daniel Molnár - predseda komisie, poslanec OZ

Členovia:

Ing. František Horník

Miroslav Vaško

Jaroslav Jurík

Bc. Dominika Klčová


 

Komisia stavebná a územného plánovania

Zloženie komisie

Vladimír Sollár - predseda komisie, poslanec OZ

Členovia:

Ing. Miroslav Babiar

Bohuslav Popovič

 


 

Komisia kultúry, školstva a športu

Zloženie komisie

Jaroslav Šedovič - predseda komisie, poslanec OZ

Členovia:

Zuzana Partelová

Cecília Kukučková

Erika Kemlágeová

Alexander Mikláš

Tomáš Sollár

 

 


 

Komisia pre spoluprácu obce s podnikateľskými subjektami

Zloženie komisie

Peter Varga - predseda komisie, poslanec OZ

Členovia:

Ing. Ľuboš Krivačka

Jozef Dian


 

Komisia sociálnej a zdravotnej starostlivosti

Zloženie komisie

Zuzana Vargová - predseda komisie, poslanec OZ

Členovia:

Ing. Jana Molnárová

Vlasta Vargová


 

Komisia priestupkov, verejného poriadku, dopravnej a požiarnej prevencie

Zloženie komisie

Jaroslav Laboš - predseda komisie, poslanec OZ

Členovia:

Ing. Milan Vaniak

Viktor Branický

Marek Talian


 

Komisia pre životné prostredie

Zloženie komisie

Ing. Ivana Dianová - predseda komisie, poslanec OZ

Členovia:

Jozef Dubrovay

Jozef Kukučka


 

Štatút, poslanie a hlavné úlohy komisií obecného zastupiteľstva v Rumanovej

Základné ustanovenia

Komisie zriaďuje obecné zastupiteľstvo v súlade s § 15 ods. 1 zákona SNR č. 369/1990 Zb. Zriadenie a názov komisie schvaľuje obecné zastupiteľstvo svojim, uznesením spravidla na celé funkčné obdobie zastupiteľstva. Uznesenie o zriadení komisie sa nevykoná v prípade ak zvolený predseda komisie odmietne vykonávať funkciu predsedu komisie. O spôsobe výkonu uznesenia, jeho zmene resp. prijatí nového uznesenia rozhoduje obecné zastupiteľstvo na svojom najbližšom zasadaní.

Komisia pozostáva z poslancov obecného zastupiteľstva, z odborníkov v príslušnej oblasti činnosti z radov občanov, špecialistov. Nie je podmienka aby člen komisie bol občanom obce Rumanová. Člena komisie schvaľuje obecné zastupiteľstvo na návrh predsedu komisie. Členstvo v komisii je dobrovoľné. Členstvo zaniká vzdaním sa funkcie, odvolaním zastupiteľstvom na návrh predsedu komisie alebo starostu obce, automaticky úmrtím člena.

Komisia má minimálne troch členov, pričom poslanci OZ môžu byť členmi viacerých komisií. Komisie pri plnení úloh navzájom medzi sebou spolupracujú.

Predsedu komisie volí obecné zastupiteľstvo len z radov poslancov. Vnútorná štruktúra komisie, rozdelenie ďalších funkcií je v kompetencii samotnej komisie.


Postavenie a činnosť komisie

Komisia je poradným orgánom obecného zastupiteľstva. Rokuje a vyjadruje sa k otázkam predkladaných predsedom komisie k oblasti činnosti, na ktorú je zriadená a ktorú vykonáva ako stála komisia obecného zastupiteľstva. Komisia je oprávnená predkladať na rokovanie obecného zastupiteľstva vlastné iniciatívne návrhy a stanoviská.

Komisia sa schádza podľa potreby, spravidla 1x za tri mesiace. Nie je povinnosťou komisie mať osobitný plán práce. Jej zasadnutia zvoláva predseda komisie podľa potreby. Na svoje rokovanie si komisia môže prizvať odborného zamestnanca obecného úradu, ktorý predmetnú činnosť zabezpečuje profesionálne.

Rokovanie komisie je platné, ak je prítomná nadpolovičná väčšina členov komisie. Odporúčania, návrhy a úlohy sú prijaté ak za ne hlasuje nadpolovičná väčšina prítomných členov. Pre členov komisie sú vlastné rozhodnutie záväzné. Členovia komisie sú povinní navzájom spolupracovať.

Zo zasadnutia komisie sa vyhotovuje záznam, ktorý spíše poverený zapisovateľ alebo predseda komisie. Záznam slúži ako podklad pre obecné zastupiteľstvo a starostu obce.

Komisia je povinná overiť sťažnosť resp. petíciu občanov podľa jej obsahu a vecnej príslušnosti k predmetu činnosti komisie. Túto povinnosť vykonáva na základe písomného poverenia starostu obce.
Komisia najneskôr do 30.11. bežného roka predkladá starostovi obce informáciu o svojej činnosti a aktivitách v priebehu celého roka.


Hlavné úlohy stálych  komisií obecného zastupiteľstva

I. Komisia stavebná a územného plánovania

  • komisia rieši, dáva odporúčania a zaujíma stanoviská k investičnej výstavbe v obci. Vyjadruje sa povinne k návrhom na zmenu a doplnenie územného plánu obce, plánu hospodárskeho a sociálneho rozvoja, k ich zmenám a doplnkom. Vedie evidenciu pripomienok a námetov k zmenám územného plánu a minimálne 1 x za 4 roky predkladá obecnému zastupiteľstvu stanovisko k potrebe doplniť územný plán obce ako aj ďalšie koncepčné plány rozvoja obce.
  •  je stálou komisiou pre zabezpečovanie verejného obstarávania tovarov a služieb pri zákazkách s nízkou hodnotou. K špecifickým otázkam verejného obstarávania si prizýva odborníkov, resp. vyžaduje odborné stanoviská špecialistov
  • zaujíma stanoviská na požiadanie starostu obce, vyjadruje sa k návrhom územných rozhodnutí pre priemyselné stavby a stavby väčšieho rozsahu v katastri obce
  • odporúča obecnému zastupiteľstvu a starostovi obce, ktoré investičné zámery v obci je žiaduce verejne prerokovať s občanmi pred vydaním rozhodnutí obce
  • pripravuje námety a hlavné zámery plánu investičných akcií v obci na príslušné plánovacie obdobie
  • posudzuje individuálne žiadosti občanov na dotácie pri výskyte mimoriadnych udalostí a prírodných katastrof v súvislosti s bývaním a svoje odporúčania predkladá k rozhodnutiu zastupiteľstva

II. Komisia kultúry, školstva a športu

  • organizuje kultúrno- spoločenský život v obci v rámci plánu kultúrnych podujatí pre príslušný rozpočtový rok
  • navrhuje obecnému zastupiteľstvu akcie a požiadavky na finančné zabezpečenie kultúrnych podujatí vrátane poverenia zodpovedného organizátora podujatia
  • dbá na organizovanie kultúrnych akcií a podujatí umožňujúcich kultúrne vyžitie pre všetky vekové a hodnotovo orientované skupiny obyvateľov
  • koordinuje činnosť záujmových a občianskych združení, spoločenských organizácií na zabezpečovaní kultúrno - spoločenských podujatí organizovaných v obci a podporovaných z rozpočtu obce
  • napomáha udržiavaniu tradícií a zvykov v obci, rozširuje počet podujatí pre príslušné vekové skupiny občanov
  • zapája prostredníctvom ZŠ s MŠ žiakov školy do organizovania vlastných kultúrnych podujatí a akadémií pre rodičov a občanov ako aj podporuje krúžkovú činnosť detí a žiakov školy a ich účasť a prezentáciu na kultúrnych podujatiach v obci
  • predseda komisie informuje o požiadavkách školy smerom k obecnému zastupiteľstvu, hlavne na úseku kultúrnych aktivít školskej mládeže počas školského roka ako aj v čase letných prázdnin
  • monitoruje činnosť občianskych združení, spoločenských organizácií a záujmových skupín na úseku telovýchovných a športových podujatí v obci
  • komisia je koordinátorom a tvorcom plánu telovýchovných a športových podujatí v obci v rámci kalendárneho roka
  • posudzuje a odporúča obecnému zastupiteľstvu odsúhlasenie žiadostí na dotácie z rozpočtu obce pre právnické subjekty v obci ktoré sú aktívne na úseku športu
  • je garantom športových a telovýchovných podujatí, na ktorých je poskytovaná vecná cena obce alebo cena starostu obce, resp. sú plne hradené z rozpočtu obce
  • predkladá návrhy na technické dobudovanie športových objektov v obci a odporúča obecnému zastupiteľstvu a starostovi obce spôsob resp. potrebu zainteresovania sa obce do týchto projektov
  • je garantom zverejňovania dosiahnutých výsledkov na úseku telovýchovy a športu organizáciami a jednotlivcami v obecných médiách
  • je nápomocná základnej škole a MŠ pri zabezpečovaní odborníkov pre krúžkovú a záujmovú činnosť na úseku športu
  • aktívne napomáha efektívnemu využívaniu športových zariadení obci

III. Komisia pre spoluprácu obce s podnikateľskými subjektami

  • spravidla jeden krát v roku organizuje aktív vybraných podnikateľských subjektov v obci s predstaviteľmi obecnej samosprávy
  • v koordinácii s komisiou stavebnou a územného plánovania, vyjadruje sa k návrhom na vydanie územných rozhodnutí pre investičnú výstavbu v katastri obce a jej súladu s plánom hospodárskeho a sociálneho rozvoja obce a ďalších priorít obce
  • monitoruje a prostredníctvom obecných médií zverejňuje zameranie a prípadné pre obec významné aktivity podnikateľských subjektov v obci
  • dbá na to, aby vhodnou formou pre obec boli zverejňované informácie o novovzniknutých resp. zaniknutých podnikateľských subjektov spravidla za obdobie jedného štvrťroka
  • získava podnikateľské subjekty na spoluúčasť za dohodnutých zmluvných podmienok na aktivitách a zámeroch rozvoja obce
  • podporuje a koordinuje sponzorskú činnosť podnikateľských subjektov na kultúrno -spoločenskej činnosti obce a jednotlivých podujatí organizovaných v rámci plánu kultúrnych a športových podujatí, kultúrno - spoločenskej a vzdelávacej činnosti školy a školských zariadení

IV. Komisia finančná, rozpočtová, legislatívna a správy majetku obce

  • prerokováva východiská rozpočtu obce na príslušné plánovacie obdobie a rozpočtový rok s odporúčaním záverov pre obecné zastupiteľstvo
  • podieľa sa na príprave vybraných častí záverečného účtu obce, pripravuje svoje odporúčania pre zastupiteľstvo najmä pre oblasť záväzkov, pohľadávok a ich vymáhania resp. odpustenia, použitie prostriedkov prebytku rozpočtového hospodárenia obce
  • prerokováva výsledky inventarizácie majetku obce s odporúčaniami na nakladanie s majetkom, ktorý sa stal prebytočným, nepoužiteľným alebo nefunkčným a návrhy predkladá obecnému zastupiteľstvu.
  • pred prípadným prijatím úveru obcou posudzuje alternatívy a možnosti získania návratných zdrojov financovania s odporúčaním východísk pre obecné zastupiteľstvo
  • zaujíma odborné stanoviská k návrhom a analýzam obecného úradu v súvislosti s prípravou VZN o miestnych daniach a poplatku za komunálny a drobný stavebný odpad ako aj ďalších súvisiacich VZN
  • podieľa sa na príprave interných zásad hospodárenia a nakladania s majetkom obce a s tým súvisiacich smerníc
  • vyjadruje sa ku každej zmluve v súvislosti s odpredajom, prenájmom resp. správou obecného majetku pred prerokovaním zmluvy v obecnom zastupiteľstve.
  • v súlade s plánom kontrolnej činnosti predseda komisie odporúča svojich členov ako prizvaných ku kontrole vykonávanej hlavným kontrolórom obce
  • podieľa sa na príprave právnych noriem a predpisov obce

V. Komisia sociálnej a zdravotnej starostlivosti

  • Podieľa sa na spracovaní analýz a je garantom tvorby programu sociálnej starostlivosti v obci ktorý by mal byť pripravený do roku 2013
  • posudzuje a dáva svoje stanoviská k požiadavkám na jednorazovú sociálnu výpomoc občanom v súlade s príslušným VZN
  • monitoruje stav starostlivosti o starých a ťažko zdravotne postihnutých občanov v obci, potrebu riešenia osobitných prípadov obcou vrátane aktivít obce na umiestnenie takýchto občanov v príslušných zariadeniach sociálnej starostlivosti
  • spolupracuje s organizáciou jednoty dôchodcov v oblasti zabezpečovania sociálnych služieb pre seniorov, klubovej činnosti dôchodcov, kultúrno - spoločenských aktivít dôchodcov, spoluúčasti obce na materiálno technickom zabezpečení starostlivosti o dôchodcov.
  • monitoruje stav a dáva stanoviská pre rozhodnutia starostu obce na úseku zabezpečenia opatrovateľskej služby v obci
  • posudzuje v úzkej súčinnosti s komisiou verejného poriadku a priestupkovou komisiou starostlivosť o deti z neúplných rodín, porušovanie dodržiavania povinnej školskej dochádzky, starostlivosť o neprispôsobivých občanov,
  • spolupracuje so zdravotníckymi zariadeniami a navrhuje spoluúčasť obce na poskytovaní nadštandardnej zdravotnej starostlivosti o občanov s príspevkom obce

VI. Komisia priestupkov a verejného poriadku, dopravnej a požiarnej prevencie

  • je nápomocná a spolupracuje pri monitorovaní dodržiavania ustanovení VZN obce o dodržiavaní verejného poriadku v obci
  • zúčastňuje sa preventívnych a kontrolných akcií organizovaných políciou
  • svojimi podnetmi prispieva informáciám polície o stave na úseku verejného poriadku v obci
  • overuje stav a prerokováva sťažnosti občanov na úseku porušovania občianskeho spolunažívania a porušovania verejného poriadku na základe postúpenia sťažnosti starostom obce

Sekcia dopravná

  • monitoruje situáciu a stav miestnych komunikácií, odporúča postupnosť opravy miestnych komunikácií podľa ich stavu po zime, s dôrazom na odstránenie resp. opravu výtlkov
  • podieľa sa na spracovávaní plánu rekonštrukcie miestnych komunikácií s postupnosťou ich zaraďovania do ročných rozpočtov obce
  • vyjadruje sa k návrhom na zmenu resp. doplnenie dopravného značenia miestnych komunikácií, k umiestneniu technických zariadení na spomalenie resp. meranie rýchlosti, navrhuje dopravná značenie novozriadených úsekov miestnych komunikácií
  • posudzuje plán údržby miestnych komunikácií, hodnotí stav priekop, odvodňovacích kanálov, stav a vykášanie trávy popri miestnych komunikáciách
  • monitoruje stav verejného osvetlenia v obci a o svojich zisteniach informuje obecný úrad. Predseda komisie overuje stav odstránenia porúch a zistených nedostatkov


Sekcia požiarnej prevencie

  • úzko spolupracuje s požiarnym technikom obce pri protipožiarnej prevencii obce
  • je garantom výkonu priebežných a následných preventívnych protipožiarnych kontrol vo vybraných podnikateľských subjektoch obce
  • kontroluje výkon rozhodnutí starostu obce z kontrolných zistení na úseku požiarnej prevencie
  • úzko spolupracuje s obecným hasičským zborom
  • je garantom podujatí organizovaných obcou na úseku protipožiarnej výchovy občanov a mládeže finančne zabezpečovaných z rozpočtu resp. s príspevkom obce 

VII. Komisia pre životné prostredie 

  • prejednáva a získava poznatky a informácie o činnostiach s negatívnym dopadom na životné prostredie v obci, navrhuje opatrenia a podnety na riešenie
  • navrhuje a odporúča výrub stromov v obci
  • kontroluje nakladanie s komunálnym a nebezpečným odpadom v obci
  • kontroluje udržiavanie zelene a zelených plôch v obci, dodržiavanie náhradnej výsadby po výrube stromov
  • spolupracuje so všetkými komisiami obecného zastupiteľstva v obci
  • plní ďalšie úlohy vyplývajúce z uznesení obecného zastupiteľstva
  •  

 


 

Základná legislatíva samosprávy

 Výber základnej legislatívy:

(úplné znenia na www.jaspi.sk)

zák. č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení

zák. č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy

zák. č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme

zák. č. 138/1991 Zb. o majetku obcí

zák. č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady

zák. č 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku

zák. č. 253/1994 Z. z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí

zák. č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve

zák. č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení

zák. č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní

 

Výňatky zo zák. SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení:

 

Samospráva obce

Samospráva obce
§ 4


(1) Obec samostatne rozhoduje a uskutočňuje všetky úkony súvisiace so správou obce a jej majetku, všetky záležitosti, ktoré ako jej samosprávnu pôsobnosť upravuje osobitný zákon, ak takéto úkony podľa zákona nevykonáva štát alebo iná právnická osoba alebo fyzická osoba.

(2) Samosprávu obce vykonávajú obyvatelia obce

a) orgánmi obce,
b) miestnym referendom,
c) zhromaždením obyvateľov obce.

(3) Obec pri výkone samosprávy najmä

a) vykonáva úkony súvisiace s riadnym hospodárením s hnuteľným a nehnuteľným majetkom obce a s majetkom vo vlastníctve štátu prenechaným obci do užívania,
b) zostavuje a schvaľuje rozpočet obce a záverečný účet obce,
c) rozhoduje vo veciach miestnych daní a miestnych poplatkov5a) a vykonáva ich správu,
d) usmerňuje ekonomickú činnosť v obci, a ak tak ustanovuje osobitný predpis, 5b) vydáva súhlas, záväzné stanovisko, stanovisko alebo vyjadrenie k podnikateľskej a inej činnosti právnických osôb a fyzických osôb a k umiestneniu prevádzky na území obce, vydáva záväzné stanoviská k investičnej činnosti v obci,
e) utvára účinný systém kontroly a vytvára vhodné organizačné, finančné, personálne a materiálne podmienky na jeho nezávislý výkon,
f) zabezpečuje výstavbu a údržbu a vykonáva správu miestnych komunikácií, verejných priestranstiev, obecného cintorína, kultúrnych, športových a ďalších obecných zariadení, kultúrnych pamiatok, pamiatkových území a pamätihodností obce,
g) zabezpečuje verejnoprospešné služby, najmä nakladanie s komunálnym odpadom a drobným stavebným odpadom, 5c) udržiavanie čistoty v obci, správu a údržbu verejnej zelene a verejného osvetlenia, zásobovanie vodou, odvádzanie odpadových vôd, nakladanie s odpadovými vodami zo žúmp a miestnu verejnú dopravu,
h) utvára a chráni zdravé podmienky a zdravý spôsob života a práce obyvateľov obce, chráni životné prostredie, ako aj utvára podmienky na zabezpečovanie zdravotnej starostlivosti, na vzdelávanie, kultúru, osvetovú činnosť, záujmovú umeleckú činnosť, telesnú kultúru a šport,
i) plní úlohy na úseku ochrany spotrebiteľa5d) a utvára podmienky na zásobovanie obce; určuje nariadením pravidlá času predaja v obchode, času prevádzky služieb a spravuje trhoviská,
j) obstaráva a schvaľuje územnoplánovaciu dokumentáciu sídelných útvarov a zón, koncepciu rozvoja jednotlivých oblastí života obce, obstaráva a schvaľuje programy rozvoja bývania a spolupôsobí pri utváraní vhodných podmienok na bývanie v obci,
k) vykonáva vlastnú investičnú činnosť a podnikateľskú činnosť v záujme zabezpečenia potrieb obyvateľov obce a rozvoja obce,
l) zakladá, zriaďuje, zrušuje a kontroluje podľa osobitných predpisov svoje rozpočtové a príspevkové organizácie, iné právnické osoby a zariadenia,
m) organizuje miestne referendum o dôležitých otázkach života a rozvoja obce,
n) zabezpečuje verejný poriadok v obci; nariadením môže ustanoviť činnosti, ktorých vykonávanie je zakázané alebo obmedzené na určitý čas alebo na určitom mieste,
o) zabezpečuje ochranu kultúrnych pamiatok v rozsahu podľa osobitných predpisov6) a dbá o zachovanie prírodných hodnôt,
p) plní úlohy na úseku sociálnej pomoci v rozsahu podľa osobitného predpisu, 6a)
r) vykonáva osvedčovanie listín a podpisov na listinách,
s) vedie obecnú kroniku v štátnom jazyku, prípadne aj v jazyku národnostnej menšiny.6b)

(4) Ak zákon pri úprave pôsobnosti obce neustanovuje, že ide o výkon prenesenej pôsobnosti štátnej správy, platí, že ide o výkon samosprávnej pôsobnosti obce.

(5) Obec spolupracuje v záujme rozvoja obce s politickými stranami a politickými hnutiami, 7) s občianskymi združeniami8) a inými právnickými osobami, ako aj s fyzickými osobami pôsobiacimi v obci.

Starosta obce

Starosta
§ 13


(1) Predstaviteľom obce a najvyšším výkonným orgánom obce je starosta. Funkcia starostu je verejná funkcia. Funkčné obdobie starostu sa skončí zložením sľubu novozvoleného starostu. Spôsob voľby starostu upravuje osobitný zákon.5)

(2) Starosta skladá sľub, ktorý znie: "Sľubujem na svoju česť a svedomie, že budem riadne plniť svoje povinnosti, ochraňovať záujmy obce a Slovenskej republiky. Ústavu Slovenskej republiky, ústavné zákony, zákony a ostatné všeobecne záväzné právne predpisy budem pri výkone svojej funkcie starostu uplatňovať podľa svojho najlepšieho vedomia a svedomia.

(3) Funkcia starostu je nezlučiteľná s funkciou

a) poslanca,
b) zamestnanca obce, v ktorej bol zvolený,
c) štatutárneho orgánu rozpočtovej organizácie alebo príspevkovej organizácie zriadenej obcou, v ktorej bol zvolený,
d) predsedu samosprávneho kraja,
e) vedúceho zamestnanca orgánu štátnej správy,
f) podľa osobitného zákona.10b)

(4) Starosta

a) zvoláva a vedie zasadnutia obecného zastupiteľstva a obecnej rady, ak tento zákon neustanovuje inak, a podpisuje ich uznesenia,
b) vykonáva obecnú správu,
c) zastupuje obec vo vzťahu k štátnym orgánom, k právnickým a fyzickým osobám,
d) vydáva pracovný poriadok, organizačný poriadok obecného úradu a poriadok odmeňovania zamestnancov obce;12b) informuje obecné zastupiteľstvo o vydaní a zmenách organizačného poriadku obecného úradu,
e) rozhoduje vo všetkých veciach správy obce, ktoré nie sú zákonom alebo štatútom obce vyhradené obecnému zastupiteľstvu.

(5) Starosta je štatutárnym orgánom obce. Starosta môže rozhodovaním o právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach fyzických osôb a právnických osôb v oblasti verejnej správy písomne poveriť zamestnanca obce. Poverený zamestnanec obce rozhoduje v mene obce v rozsahu vymedzenom v písomnom poverení.

(6) Starosta môže pozastaviť výkon uznesenia obecného zastupiteľstva, ak sa domnieva, že odporuje zákonu alebo je pre obec zjavne nevýhodné tak, že ho nepodpíše v lehote podľa § 12 ods. 11. Ak je zriadená obecná rada, starosta prerokuje uznesenie obecného zastupiteľstva pred pozastavením jeho výkonu v obecnej rade. Uznesením obecnej rady však nie je viazaný.

(7) Ustanovenie odseku 6 sa nevzťahuje na uznesenie o voľbe a odvolaní hlavného kontrolóra a na uznesenie o vyhlásení miestneho referenda o odvolaní starostu.

(8) Ak bol výkon uznesenia obecného zastupiteľstva podľa odseku 6 pozastavený, môže obecné zastupiteľstvo toto uznesenie trojpätinovou väčšinou hlasov všetkých poslancov potvrdiť; ak obecné zastupiteľstvo uznesenie nepotvrdí do dvoch mesiacov od jeho schválenia, uznesenie stráca platnosť. Výkon potvrdeného uznesenia starosta nemôže pozastaviť.

(9) Obec môže právnickej osobe alebo fyzickej osobe oprávnenej na podnikanie uložiť pokutu do 6638 eur, ak

a) poruší nariadenie,
b) neudržuje čistotu a poriadok na užívanom pozemku alebo na inej nehnuteľnosti, a tým naruší vzhľad alebo prostredie obce, alebo ak znečistí verejné priestranstvo alebo odkladá veci mimo vyhradených miest,
c) nesplní v určenej lehote bez vážneho dôvodu povinnosť uloženú starostom poskytnúť osobnú pomoc alebo vecnú pomoc počas odstraňovania a pri odstraňovaní následkov živelnej pohromy alebo pri inej mimoriadnej udalosti.

(10) Pokutu možno uložiť do jedného roka odo dňa, keď sa obec dozvedela o tom, kto sa konania podľa odseku 8 dopustil, najneskôr však do troch rokov od porušenia nariadenia alebo nesplnenia povinnosti podľa odseku 8 písm. c). Pri ukladaní pokút sa prihliada najmä na závažnosť, spôsob, čas trvania a následky protiprávneho konania. Na konanie o uložení pokuty sa vzťahuje všeobecný predpis o správnom konaní.15) Pokuta je príjmom obce.

(11) Platové pomery starostu upravuje osobitný zákon.11)

(12) Starosta si prehlbuje vedomosti potrebné na výkon funkcie starostu.

 

Obyvateľ obce

§ 3
Obyvatelia obce

(1) Obyvateľom obce je osoba, ktorá má na území obce trvalý pobyt.3)

(2) Obyvateľ obce sa zúčastňuje na samospráve obce. Má právo najmä

a) voliť orgány samosprávy obce a byť zvolený do orgánu samosprávy obce,
b) hlasovať o dôležitých otázkach života a rozvoja obce (miestne referendum),
c) zúčastňovať sa na zhromaždeniach obyvateľov obce a vyjadrovať na nich svoj názor a zúčastňovať sa na zasadnutiach obecného zastupiteľstva,
d) obracať sa so svojimi podnetmi a sťažnosťami na orgány obce,
e) používať obvyklým spôsobom obecné zariadenia a ostatný majetok obce slúžiaci pre verejné účely,
f) požadovať súčinnosť pri ochrane svojej osoby a rodiny a svojho majetku nachádzajúceho sa v obci,
g) požadovať pomoc v čase náhlej núdze.

(3) Obyvateľ obce sa podieľa na rozvoji a zveľaďovaní obce a poskytuje pomoc orgánom obce. V súvislosti s tým je povinný

a) ochraňovať majetok obce a podieľať sa na nákladoch obce, vykonávať menšie obecné služby organizované obcou, ktoré sú určené na zlepšenie života, životného prostredia, ekonomických podmienok a sociálnych podmienok obyvateľov obce a sú vykonávané v záujme obce,
b) podieľať sa na ochrane a na zveľaďovaní životného prostredia v obci,
c) napomáhať udržiavať poriadok v obci,
d) poskytovať podľa svojich schopností a možností osobnú pomoc pri likvidácii a na odstraňovaní následkov živelnej pohromy alebo havárie v obci.4)

(4) Obec je povinná poskytnúť obyvateľovi obce nevyhnutnú okamžitú pomoc v jeho náhlej núdzi spôsobenej živelnou pohromou, haváriou alebo inou podobnou udalosťou, najmä zabezpečiť mu prístrešie, stravu alebo inú materiálnu pomoc.

(5) Na samospráve obce má právo podieľať sa aj ten, kto

a) má na území obce nehnuteľný majetok alebo v obci platí miestnu daň alebo miestny poplatok,
b) je v obci prihlásený na prechodný pobyt4a),
c) má čestné občianstvo obce.

(6) Na osoby uvedené v odseku 5 sa nevzťahuje odsek 2 písm. a) a b).

(7) Pravidlá spôsobilosti výkonu oprávnení v odseku 2 písm. a) a b) upravuje osobitný predpis.5)

Komisie obecného zastupiteľstva

 

Obecné zastupiteľstvo

§ 11
Obecné zastupiteľstvo

(1) Obecné zastupiteľstvo je zastupiteľský zbor obce zložený z poslancov zvolených v priamych voľbách obyvateľmi obce na štyri roky. Volebné pravidlá upravuje osobitný predpis.5) Funkčné obdobie obecného zastupiteľstva sa končí zložením sľubu poslancov novozvoleného obecného zastupiteľstva.

(2) Funkcia poslanca je nezlučiteľná s funkciou

a) starostu,
b) zamestnanca obce, v ktorej bol zvolený,
c) štatutárneho orgánu rozpočtovej organizácie alebo príspevkovej organizácie zriadenej obcou, v ktorej bol zvolený,
d) podľa osobitného zákona.10b)

(3) Počet poslancov na celé volebné obdobie určí pred voľbami obecné zastupiteľstvo podľa počtu obyvateľov obce takto:

a) do 40 obyvateľov obce 3 poslanci,
b) od 41 do 500 obyvateľov obce 3 až 5 poslancov,
c) od 501 do 1 000 obyvateľov obce 5 až 7 poslancov,
d) od 1 001 do 3 000 obyvateľov obce 7 až 9 poslancov,
e) od 3 001 do 5 000 obyvateľov obce 9 až 11 poslancov,
f) od 5 001 do 10 000 obyvateľov obce 11 až 13 poslancov,
g) od 10 001 do 20 000 obyvateľov obce 13 až 19 poslancov,
h) od 20 001 do 50 000 obyvateľov obce 15 až 25 poslancov,
i) od 50 001 do 100 000 obyvateľov obce 19 až 31 poslancov,
j) nad 100 000 obyvateľov obce 23 až 41 poslancov.

(4) Obecné zastupiteľstvo rozhoduje o základných otázkach života obce, najmä je mu vyhradené

a) určovať zásady hospodárenia a nakladania s majetkom obce a s majetkom štátu, ktorý užíva, schvaľovať najdôležitejšie úkony týkajúce sa tohto majetku a kontrolovať hospodárenie s ním,
b) schvaľovať rozpočet obce a jeho zmeny, kontrolovať jeho čerpanie a schvaľovať záverečný účet obce, schvaľovať emisiu komunálnych dlhopisov, schvaľovať zmluvu uzavretú podľa § 20 ods. 1, rozhodovať o prijatí úveru alebo pôžičky, o prevzatí záruky za poskytnutie návratnej finančnej výpomoci zo štátneho rozpočtu; v rozsahu určenom zastupiteľstvom môže zmeny rozpočtu vykonávať starosta,
c) schvaľovať územný plán obce alebo jej časti a koncepcie rozvoja jednotlivých oblastí života obce,
d) d) rozhodovať o zavedení a zrušení miestnej dane a ukladať miestny poplatok, 5a)
e) určovať náležitosti miestnej dane alebo miestneho poplatku a verejnej dávky a rozhodovať o prijatí úveru alebo pôžičky,
f) vyhlasovať miestne referendum o najdôležitejších otázkach života a rozvoja obce a zvolávať zhromaždenie obyvateľov obce,
g) uznášať sa na nariadeniach,
h) schvaľovať dohody o medzinárodnej spolupráci a členstvo obce v medzinárodnom združení podľa § 21 ods. 1,
i) určiť plat starostu podľa osobitného zákona11) a určiť najneskôr 90 dní pred voľbami na celé funkčné obdobie rozsah výkonu funkcie starostu; zmeniť počas funkčného obdobia na návrh starostu rozsah výkonu jeho funkcie,
j) voliť a odvolávať hlavného kontrolóra obce (ďalej len "hlavný kontrolór"), určiť rozsah výkonu funkcie hlavného kontrolóra a jeho plat, schvaľovať odmenu hlavnému kontrolórovi,
k) schvaľovať štatút obce, rokovací poriadok obecného zastupiteľstva a zásady odmeňovania poslancov,
l) zriaďovať, zrušovať a kontrolovať rozpočtové a príspevkové organizácie obce a na návrh starostu vymenúvať a odvolávať ich vedúcich (riaditeľov), zakladať a zrušovať obchodné spoločnosti a iné právnické osoby a schvaľovať zástupcov obce do ich štatutárnych a kontrolných orgánov, ako aj schvaľovať majetkovú účasť obce v právnickej osobe,
m) schvaľovať združovanie obecných prostriedkov a činností a účasť v združeniach, ako aj zriadenie spoločného regionálneho alebo záujmového fondu,
n) zriaďovať a zrušovať orgány potrebné na samosprávu obce a určovať náplň ich práce,
o) udeľovať čestné občianstvo obce, obecné vyznamenania a ceny,
p) ustanoviť erb obce, vlajku obce, pečať obce, prípadne znelku obce.

 

 

Komisie obecného zastupiteľstva

§ 15
Komisie

(1) Obecné zastupiteľstvo môže zriaďovať komisie ako svoje stále alebo dočasné poradné, iniciatívne a kontrolné orgány.

(2) Komisie sú zložené z poslancov a z ďalších osôb zvolených obecným zastupiteľstvom.

(3) Zloženie a úlohy komisií vymedzuje obecné zastupiteľstvo.

 


 
ÚvodÚvodná stránka